onsdag, augusti 12, 2009

Oliver



Nu blommar mitt olivträd. Jag fick det i present för mer än tio år sedan och det har bara vuxit cirka femtio centimeter sedan dess. Men olivträd är visst inga snabbväxare. Dessutom blir det misskött under vintern eftersom jag inte har någon bra övervintringsplats. Det får stå inomhus i ett svalt rum och då brukar det tappa mycket blad under vintern. Helst skall det vinterförvaras mycket svalare (men frostfritt) och ljust eftersom olivträd är städesgröna (behåller bladen hela året). Därför låter jag det stå ute så länge som möjligt (det klarar ett par minusgrader) innan jag flyttar in det.

Mitt träd är planterat i blomjord som är utblandad med lerjord från trädgården. På sommaren får det mycket vatten men får torka mellan gångerna. På vintern mycket sparsam vattning.

Dock verkar min vinterförvaring vara tillräckligt sval för att få trädet i blom (måste stå svalt på vintern för att det skall blomma). Så nu väntar jag på att skörda oliver. Men tyvärr blir det nog inte så. Förra året fick jag små, små frukter men när jag blev tvungen att flytta in trädet när frosten kom så torkade de och ramlade av.

Eftersom olivträd blir jättegamla (flera hundra år) så kanske jag någon gång lyckas fixa en bra övervintringsplats så att jag får skörda oliver.


2 kommentarer:

  1. Tjohooooo! Vilket fint Olivträd du har! Jag har ett som är nytt för i år och faktiskt har några små oliver :) De står i mitt vinkast tillsammans med citro- och fiktonträdet :) Ha en skön dag, 8`)

    SvaraRadera
  2. Kul med olivträd... Men vad ska jag göra med oliverna? Har någon tips hur man lägger in???

    SvaraRadera