söndag, juli 04, 2010

Djur i trädgården



Det är roligt med djur i trädgården – nästan alltid. Mördarsniglar och fästingar räknar jag till ohyra och de är aldrig välkomna. Rådjur kan man tycka lite si och så om när de mumsat i sig tulpaner och rosenknoppar men de är snabbt förlåtna för de är ju så söta.





Ett av de trevligare djuren i trädgården är igelkotten. Under vår altan bor sedan flera år en eller flera igelkottar. Man ser dem sällan men man brukar höra prasslet från dem när de går under altanen och rasslet från taggarna när de skrapar mot altangolvet på de lägsta ställena. Längst in närmast huset kan man till och med se taggarna sticka upp mellan spjälorna i altangolvet.





....

.....

...

Häromkvällen fick jag syn på en när den var ute på supé. Jag kunde inte låta bli att mata den med lite kattmat (några torrfoderpiller) och en skål med vatten. Jag låg på magen i gräset alldeles bredvid den och tittade när den åt. När den var klar kom jag på att jag borde ta lite kort på den. Men den var inte alls intresserad av att vara med på bild. Den sprang hit och dit med mig efter. Och med en simpel digitalkamera blir resultatet darrigt och oskarpt. Men så här såg han eller hon ut i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar