lördag, juli 24, 2010

Spikklubba


Visst har en del växter konstiga namn. Spikklubba hade jag aldrig hört talas om innan jag råkade på denna planta i en affär i början av sommaren. Eftersom den var okänd för mig, hade stora vackra och väldoftande blommor fick den följa med hem.


Hur den har fått sitt namn förstår man när man ser de konstiga, taggiga frukterna. Efter lite googlande har jag lärt mig att spikklubban oftast odlas som ettårig och är släkt med potatis och tomat. Växten är giftig och växtsaften kan orsaka hudirritation. Man får ransonera sniffandet på de väldoftande blommorna eftersom doften kan orsaka förvirringssymtom (!). Den vill stå varmt, soligt och vindskyddat. De är mycket törstiga och varma dagar får man vattna ett par gånger.

Det är kul med nya växter som man inte har haft förut.

1 kommentar:

  1. Vacker!

    Håller helt med i din åsikt om penséer i ditt tidigare inlägg.

    Sniffa lugnt:),

    Rebecca

    SvaraRadera