torsdag, juli 22, 2010

Hjälp! Jag bor i en djungel!

Hur fort och mycket det växer mitt i sommaren förstår man inte förrän man har varit borta ett par dagar och kommer hem och ser trädgården men nya ögon. Har man varit borta en vecka eller mer upplever man det som att trädgården har förvandlats till en djungel.
.
.
Här växer potatis, rödbetor, sallat, morötter, malva, rosenskära, gräslök och persilja. Ringblommor, dill och vallmo är självsådda.


Efter en dryg veckas bortavaro har köksträdgården vuxit igen så jag hittar inte gångarna mellan bäddarna. Sallaten har skjutit i höjden (dags att sätta en ny omgång frö), sockerärterna som blommade när jag for har nu stora skidor och rödbetorna är gigantiska. Så nu kommer det att bli färska grönsaker på längden och tvären den närmsta tiden.
.
.
.
.
.
.
.
Luktärterna har formligen exploderat (har plockat in åtskilliga buketter så att hela huset doftar underbart och fortfarande finns det lika mycket kvar).
.
.

Och hallonen har precis börjat mogna.
.
På altanen har min Alaska salmon-krasse slagit ut. Värmen och solen har verkligen gett alla sommarblommor en rejäl skjuts vad gäller blomningen.
.
.

.
Så nu får jag sätta mig ner och njuta ett tag innan det är dags att gå över alla blommor och rensa bort allt överblommat så blomprakten står sig ett bra tag till.
.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar