fredag, juli 30, 2010

Nu blommar det! Del 4.

Här är nästa gäng med blommor.


Klematisen Sommer Snow blommar överdådigt som vanligt trots att jag klippte ner den längs med fotknölarna i våras. Mycket länge såg den faktiskt ut att vara helt stendöd tills den plötsligt vaknade till liv, och nu är den lika stor som vanligt. Tänk att växa flera meter på ett par månader!


Stjärnflockan är lite mer diskret i sin blomning.



Spikklubban fortsätter att blomma och producera taggiga frukter.


Åkervindan är ett ogräs som jag är kluven till. Den växer in i och kväver både mina rhododendron och vinbärsbuskar men den har vackra blommor. Tänk om den kunde växa lite mindre och inte så slingrande lianlikt och bara där man vill. Då hade det varit en användbar slingerväxt i trädgården. Nu får man rycka och slita upp den så gott det går, trots de vackra blommorna.



Min småblommiga ros (vet inte vad det är för sort) såg mer eller mindre död ut efter vintern. Men även den vaknade till liv igen och nu är den större en någonsin. Den täcker flera kvadratmeter, en enda buske. Och den samsas fint med den gula nunneörten som växer upp mellan rosengrenarna.



Praktlysingen blommar för fullt.


Och det gör även blåkragen i krukorna på altanen.


Och dagliljorna också.


9 blommor i dag, 21 stycken sedan tidigare = 30 stycken!

I dag ösregnar det och när jag tittar ut på altanen ser jag bara en massa sönderregnade och sönderblåsta blommor. Men när det blir uppehåll skall jag ut och fota resten. Fortsättning följer.

1 kommentar: