torsdag, juli 08, 2010

Penséer, penséer

-

Jag förstår inte varför vissa blommor anses passande bara vissa perioder på året. Som penséer. Varför skall man bara ha penséer i april och maj och sedan slänga dem i juni oavsett om de är fina eller inte.

-

.


- -
-

Jag älskar penséer och brukar bada i dem på våren och jag kan omöjligt förmå mig till att slänga dem bara för att våren har gått över i sommar. När jag planterar sommarblommorna brukar jag se över vårens alla penséer. De som är helt bortom räddning slänger jag men de flesta går faktiskt att återanvända. Jag brukar klippa ner dem rejält och använda dem som utfyllnad i sommarkrukorna eller plantera dem tätt ihop i en kruka eller korg. Där fortsätter de att blomma hela sommaren och ofta hela hösten (milda höstar kan de blomma fram till advent!).

-

.

Varje vecka plockar jag bort allt överblommat och plockar också buketter med penséer. För att de inte skall bli för rangliga plockar jag inte bara blommorna utan några långa stjälkar som jag knipsar av långt ner ovanför ett bladpar. På så sätt bryter det fram nya blommor hela sommaren om man gödslar och vattnar väl. Så släng inte vårpenséerna – återanvänd dem!


-



1 kommentar:

  1. Hejsan!

    Jag håller med dig, skulle aldrig slänga en blomma, vilken som helst, bara för att....
    Mina penséer blommar så det knakar om det.
    Har klippt ner dom en omgång och måste nog klippa igen snart :o) Har njutit av en ordentlig bukett på vardagsrumsbordet också! *härligt*

    Ska ta och kika in i din butik också :o))

    Ha det gott i sommarvärmen!
    /Ina

    SvaraRadera