tisdag, juli 06, 2010

Krassefrossa


I år blev det ingen krassefrossa (heller) men någon gång skall jag klä hela trädgården med olika sorters krasse. Denna snabbväxande, lättodlade växt med blommor i alla färger kan man inte få för mycket av. Den kan växa nästan var som helst och skall den blomma rikligt vill den helst ha mager jord. En slurk vatten då och då är allt som behövs.

.

.

Tyvärr har jag inget bra ställe där krassen kan få breda ut sig både på höjden och på tvären. I år har det bara blivit några plantor med en söt gul dvärgkrasse som jag har satt tillsammans med andra sommarblommor i krukorna på altanen (Alaska Salmon heter den. Ett sådant namn på en blomma!).

.

Eftersom solen lyst med sin frånvaro har krassen kommit igång lite sent men nu har den fått upp farten. Än har den inte börjat blomma men det gör inget för den här sorten har ett helt fantastiskt marmorerat bladverk som är mycket dekorativt. Jag hade missat att läsa det på fröpåsen så det blev en glad överraskning.

.

Några plantor har jag satt runt olivträdet där de ser ut att trivas. Jag gjorde det eftersom det är en dvärgsort men jag tycker den ser ganska storvuxen ut Jag hoppas att de inte konkurrerar ut oliven men om krassen håller tillbaka tillväxten lite på olivträdet så gör det inget. Blir det mycket större kommer jag få svårt att vinterförvara det.





De gula blommorna borde slå ut vilken dag som helst (återkommer när de gör det). Krasseblommor går att äta (har inte smakat själv) och går att ha i sallader och som dekoration på bakverk. Själv föredrar jag nog att titta på dem men för den som är sugen finns recept på sallad här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar