fredag, januari 22, 2010

Återvinning


Vad skall man göra med alla gamla julgrupper? Själv har jag svårt att slänga något som är det minsta grönt och som det ser ut att finnas liv i. Därför återvinner jag det som går att återvinna.


-
Min hjärtformade kruka som jag har haft hyacinter och murgröna i har nu blivit en liten "vårgrupp". Murgrönan som fortfarande är fin fick stå kvar och den utblommade hyacinten byttes ut mot en kalankoe från en annan julgrupp. Och med juldekorationerna bortplockade blev det en vårgrupp som står ett par veckor till innan kalankoen ger upp. Murgrönan kommer jag att spara och plantera ut i någon av mina sommarkrukor.
-

Echiveria har varit populärt i julgrupperna i år. Så länge de är små och knubbiga är de fina men snart börjar de ränna i höjden och bli långa och rangliga (förmodligen för lite ljus). Min får stå i mormors gamla sockerskål ett tag och blir den inte allt för ful får den hänga med tills jag kan plantera ut den.





De små julenarna eller cypresserna brukar jag aldrig ha något problem med vad jag skall göra av, för de brukar aldrig överleva julen. De brukar torka och bli fula i den torra inomhusluften men i år har faktiskt en lyckats överleva. Jag vet inte riktigt vad jag skall göra av den men överlever den fram till våren skall jag plantera ut den också.
Det finns mer än förpackningar som kan återvinnas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar