fredag, januari 01, 2010

God fortsättning!

Det nya året börjar kyligt och odlarmässigt mindre bra. Snön har försvunnit och häromdagen var det nästan vår i luften. När jag tog en tur genom trädgården såg jag att mina lökar hade börjat titta upp lite varstans. Och då tänkte jag att jag måste komma ihåg att täcka över dem inför kommande köldknäppar. Men det glömde jag naturligtvis! Så igår när det var tolv minusgrader så var bladen på mina alliumlökar som små ispinnar. Nu har de fått ett värmande täcke av granris men jag misstänker att det är för sent. Skadan är nog redan skedd. Och jag som såg fram emot de stora, lila, maffiga blommorna!


Man kan nästan se hur rhododendronen fryser och huttrar i kylan (de gör sig så små som möjligt för att minska avdunstningen från bladen).

-
I trädgårdslandet finns några purjolökar kvar som inte hann växa sig tillräckligt stora i höstas. Purjolök tål ju en hel del frost och jag tror att dessa kommer att fortsätta att växa till våren.
-


Annars finns det inget mer än frostiga kastanjelöv i grönsakslandet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar