fredag, januari 15, 2010

Tulpaner

Egentligen är jag inte jätteförtjust i tulpaner. De är lite stela och tråkiga. Finast är de när de har vuxit till sig och hänger med långa stjälkar över vaskanten. Men trots min lite avoga inställning till tulpaner så köper jag naturligtvis en bukett varje vecka, precis som många andra. Och det som jag uppskattar mest med tulpaner är alla färger. Tulpaner kan man blanda precis hur som helst.



För att liva upp tulpanerna så brukar jag komplettera buketten med andra blommor, kvistar eller vad som finns till hands. Blåbärsris, som om man har lite tur kan börja blomma, är jättefint att blanda upp tulpanerna med.
-
Min favorit just nu är vaxblomman. En mycket hållbar snittblomma som står sig fint i flera veckor om man byter vatten och sköter om den. Prisvärd är den också; jag köpte en bukett med fem stora kvistar på Blomsterlandet för endast 39 kronor. Och de är nu snart inne på sin tredje vecka (se bilderna)!



Vaxblomman, som även kallas tallmyrten, kommer ursprungligen från Australien. Den skall även finnas som krukväxt men jag kan inte påminna mig att jag har sett den. Den är visst lite svårskött som krukväxt så det är kanske därför den inte är så vanlig.


Stjälkarna är något vedartade och har små enebuskliknande barr som blad.



Första veckan fick vaxblommorna sällskap av vita tulpaner.


Den här veckan får de sällskap av lila tulpaner. I buketten ovan är det bara två av kvistarna så buketten från Blomsterlandet var verkligen dryg och prisvärd. Så nu skall det bli spännande att se hur många tulpanbuketter som dessa små vaxblommor klarar att överleva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar