onsdag, januari 06, 2010

Växthuseffekt?


Nog kan man undra över vart växthuseffekten tog vägen. I morse var det tolv minusgrader och min kvarglömda ros hade fått ett tjockt, isolerande snötäcke. Så just nu är det nog bäst om min krukodlade ros står kvar där den står.



Men det är inte underligt om man funderar över om det där med växthuseffekten verkligen stämmer. Klimatet har ju alltid varierat och på stenåldern var det ju medelhavsklimat här. Att det snöar flera decimeter samtidigt som det är tio minusgrader hör inte till vanligheterna här på västkusten och just nu känns det definitivt inte som att vi går mot varmare tider.




Min kryddbalja på altanen var helt översnöad och det var bara Amor som syntes. Jag har skördat färsk rosmarin och timjan fram till nu men jag tvivlar på att de överlever detta. Men å andra sidan så ger snön kanske skydd. Annars, när det bara är kallt, så brukar rosmarinens blad frysa och bli bruna och torra. Men snön kanske gör så de klarar sig. Den som lever få se ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar