lördag, augusti 07, 2010

Bukettfrossa

Visst är det en speciell känsla att kunna gå ut i trädgården och plocka underbara buketter. Just nu har jag ett överflöd av blommor och plockar bukett efter bukett. Tyvärr är de flesta sommarblommor inte särskilt hållbara när man plockar in dem. De skulle nog stå sig bättre om man satte dem svalt utomhus om natten, men det orkar jag inte göra.



Ringblommor tröttar jag aldrig på. Just nu är favoriten den lite orange/persikofärgade Triangle Flashback.


Det är kul att sätta blommorna i lite olika typer av vaser/kärl/krukor/eller vad man hittar. Här har mormors gamla porslinsburk för potatismjöl kommit till användning som vas för ringblommorna.



Här är malva och blommor från de övervintrande purjolökarna. Purjolökens blommor har visat sig vara både dekorativa och väldigt hållbara (blommorna på bilden har hållit sig i ett par veckor i vas). Det är nästan så jag funderar att odla några bara för blommornas skull.



Och luktärterna fortsätter att blomma. Men dem har jag även utomhus på bordet på altanen så jag kan känna doften när jag sitter ute på kvällarna. Doften blir så mycket mer intensiv när det blir lite kyligt och fuktigt fram på kvällen.

1 kommentar:

  1. Ja, ringblommor är underbart. Jag har också sått Triangle Flashback....så fin. Har kikat runt lite hos dig . Du har mycket roligt att titta och läsa om . Kramar

    SvaraRadera