söndag, augusti 22, 2010

Ny rabatt

Vi har haft en barrväxt som med åren vuxit sig jättestor. Efter att i flera år funderat på att ta bort den så gjorde vi slag i saken. Nästan allt sågades ner och kvar blev bara en liten barrig vippa. I och med det fick jag plötsligt en rabatt att fylla med växter.





Jag vet att jag har tung lerjord, men när jag satte spaden i den nya rabatten visade det sig vara ren lera. Har försökt blanda upp den med ett par balar torv men jorden är fortfarande mycket lerig och tung så jag får försöka anpassa växtvalet efter det.
.

Jag har väldigt svårt att vara disciplinerad när det gäller att köpa växter och att hålla mig till en eller ett par färger. Ser jag något jag gillar så köper jag det. Jag gillar mycket färg så därför blir det oftast ett sammelsurium av blommor och färger och aldrig någon färgstämd rabatt som man kan se i trädgårdstidningarna. Men det är sådan jag är så det går nog inte att ändra på.


Nu har jag i alla fall börjat fylla rabatten och så här långt har jag faktiskt lyckats behärska mig lite grann. Jag har börjat med några olika sorters funkior som jag hoppas skall växa till sig och fylla ut rabatten rejält. I bakgrunden har jag satt en anisört och en vitlysing, båda inhandlade utan att jag vet något om dem. Har dock märkt att fjärilarna uppskattar dem.


Så nu är det bara resten kvar. Funderar på att köpa lite vårlökar samt några vårblommande/försommarblommande perenner. Återkommer när jag vet vad det blir.

Just nu är det dock nervöst eftersom jag inte vet om något av det jag satt är rådjurssäkert. Varje morgon jag drar upp rullgardinen och växterna står kvar drar jag en lättnadens suck. Men det dröjer innan jag kan andas ut. När vintern kommer och maten tar slut i skogen smakar kanske en funkia inte så dumt för ett hungrigt rådjur.

1 kommentar:

  1. Jag håller helt med dig om att en rabatt ska vara en salig blandning av olika blommor och färger. Det helt klart mer liv i det hela! Jag tycker du fått till det bra med allt ditt slit!
    Kram

    SvaraRadera