torsdag, augusti 19, 2010

Rådjurssäker

Jag har en växt som jag har glömt att lägga till på listan över rådjurssäkra växter. Växten har jag haft i flera år och har aldrig sett att vare sig rådjur eller sniglar har tagit en enda liten smakbit av den. Den luktar ganska starkt (påminner lite om citron) så det är förmodligen därför som den ratas.



Växten är ett ödleblad/kameleontblad (båda namnen förekommer), Houttuynia emeiensis, och den har ett mycket färggrant bladverk som skiftar i grönt, rött, vitt och gult. Den blir cirka 30 cm hög och får små oansenliga vita blommor så det är bladen som är behållningen. Den fryser ner varje vinter och kommer väldigt sent på våren. I år var den så sen så jag började leta efter något annat att fylla lyckan med innan jag såg de första bladen titta upp. Men nu har jag läst att den brukar vara sen av sig.




Precis som vanligt var det ett impulsköp (jag föll för de färgglada bladen) och lyckades hitta en lucka bredvid en daglilja där den fick plats. Och det visade sig faktiskt vara en lyckosam kombination, färgmässigt passar de fint ihop.

Ibland är det tur att man inte vet så mycket om det man köper. Nu har jag googlat på ödleblad och lärt mig att det är en vattenväxt som helst växer vid dammar och på blöta ställen. Hade jag vetat det hade jag förmodligen inte köpt den (har ingen damm i trädgården bortsett från fredagen den 13 augusti), men den verkar trivas i alla fall och sprider sig med rotskott i rabatten. Så visst bör man prova lite olika växter även om förutsättningarna inte uppfyller växtens krav. Har man tur trivs de i alla fall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar