torsdag, augusti 05, 2010

Nu blommar det. Sista delen.

Det här var bra mycket jobbigare än jag trodde. Att det fanns så mycket som blommade i trädgården just nu kunde jag inte tro. Man tror inte det när man tar en snabb titt i trädgården men när man går runt och börjar räkna och fota upptäcker man nya blommor hela tiden. Det här får bli sista omgången med blommor även om det fortfarande finns några fler.
.
Att en normalstor trädgård kan innehålla så många olika växter är imponerande (och jämfört med många andra har jag inte alls många rabatter eller stora planteringar). Räknar man dessutom med allt annat som har blommat och kommer att blomma i höst hamnar man nog närmare 100 olika blommande växter. Varje trädgård är som en liten botanisk trädgård. Hur många räknar du till i din?
.
Här är de sista 11 stycken. 52 stycken totalt, men som sagt: nu ger jag mig.

Jordärtskockorna börjar blomma. Jag har aldrig skördat några jordärtskockor utan njuter bara av blommorna (men man måste hålla efter dem, annars blir de värsta ogräset).

Lavendel är snart utblommad.

Haricot vertsen växer så det knakar. De första bönorna är skördade samtidigt som nya blommor tittar fram.



Det tog lång tid innan mitt silverax visade något liv efter vintern, men när den väl gjorde det gick det undan. Den har aldrig varit större och högre (skulle kunna tro att den fått anabola steroider) och jag har inte gödslat eller gjort någonting. Det är många växter som varit sena i starten efter den långa vintern men som har vuxit enormt när de väl har kommit igång.


Ölandstok.

Mina penséer i olika färger och storlekar fortsätter att blomma.


Penningblad växer lite varstans.


En uteplanteringsväxt som jag inte kommer ihåg namnet på.



Lejongap.


En klocka av något slag.


Och till sist en av mina absoluta favoriter: doroteablomman. Det är en ettårig suckulent med blommor i fantastiska färger (framgår inte av bilderna, men speciellt de rosa-lila blommorna är nästan självlysande). De är bara utslagna när det är sol och slår ihop sig när det är mulet.


Blad och stjälkar ser ut att vara doppade i socker. Växten är mycket tålig. Glömmer man att vattna den och man tror att allt hopp är ute så är det bara att ge den rejält med vatten och vänta. När den har druckit ett tag så har den repat sig och är som ny igen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar