lördag, september 19, 2009

Fröplockarväder


Sådana underbara höstdagar det har varit! Torrt och soligt - perfekt väder för att plocka fröer.
-
När jag var ute och skulle ta vara på fröer i landet stötte jag på Kalle Stropp, som inte är en gräshoppa utan en grön vårtbitare. Förmodligen en av alla dem som fortfarande spelar för oss på kvällarna.

.

-

Hur som helst - nu är det dags att plocka de fröer som skall bli nästa sommars blomprakt. Att samla fröer är enkelt. Det enda man behöver tänka på är att de skall vara riktigt torra och mogna när man tar dem. Annars är det risk att de möglar.
-
Jag gör det mycket enkelt för mig. Jag tar melittafilter med mig ut och skrapar/häller/skakar ner fröerna direkt i filtret. Alla sommarblommor kan man ta fröer ifrån. I dag har jag tagit fröer från malva, jungfrun i det gröna och vallmo. Vallmo och jungfrun i det gröna sår jag aldrig själv utan de får självså sig men jag tar ändå fröer som jag kan ge bort. Och de fröer jag får över brukar jag gå och "skvätta" omkring mig på våren i rabatter, i häcken och på andra ställen i trädgården där jag tycker att det kan få blomma lite. Tar de sig inte är ju ingen skada skedd.


-

-

Om fröerna inte känns tillräckligt torra när du skall plocka dem så låt dem torka på en tidning en ett eller ett par dagar innan du förpackar dem i melittapåsarna. Fördelarna med melittapåsar är att påsarna suger åt sig eventuell överbliven fukt. Påsarna förvarar jag sedan mörkt och torrt tills nästa vår. Kanske inte så vackert men praktiskt.
-
Fröer från grönsaker är jag mer sparsam med att ta vara på. Grönsaker man odlar är ofta hybrider vilket innebär att plantorna som blir av fröerna inte blir identiska med moderplantorna. De enda grönsaksfröer jag tar rätt på är dillfrön. Och dem sparar jag inte i påsar utan jag brukar skaka av dillkronorna i trädgårdslandet på hösten. Sedan får fröerna gro och växa där de vill. Det är enda sättet jag kan få dill att växa i mitt land. Sår jag i fina rader så brukar det komma upp små plantor som vissnar innan de är stora nog att skörda.
.






-
Man förvånas över ett sådant överflöd av fröer det blir utav bara några få blomställningar. Mycket mer än man själv kan göra av med. Och med tanke på vad en fröpås kostar (allt mellan 15:- till 30:-!) så finns det pengar att spara på att plocka sina egna frön.
-
Så ut och ta tillvara på mogna frön. Och var noga med att märka upp påsarna. Fröer är näst intill omöjliga att skilja åt.

-




Solrosor tar jag bara enstaka fröer från utan lämnar kvar fröställningarna till fåglarna i stället.

.



1 kommentar:

  1. jag gör precis som du, använder kaffefilter. Har än så länge inte plockat så många fröer, solrosfröer bara, ska nog få ihop lite grann till nästa år....

    SvaraRadera