tisdag, september 08, 2009

Lyx!

Tänk vad tiderna förändras! Det som var slit och släp och hårt arbete för några decennier sedan är idag lyx. För visst är det lyx att kunna börja matlagningen med att plocka sina egna grönsaker som man vet är garanterat giftfritt odlade.




Att odla sina egna grönsaker blir allt mer populärt och visst är det något speciellt med att äta sådant som man själv har odlat.

Jag hittade en rapport från livsmedelsverket där det stod att regeringens mål för ekologisk produktion av livsmedel skall öka till 20% av landets jordbruksmark år 2010, och att den offentliga konsumtionen av ekologiska livsmedel bör uppgå till 25%. År 2006 var 8% av den svenska grönsaksodlingen ekologisk! Själv har jag alltid uppnått målet på 100%!

.

Sallaten växer sig kämpahög men det går fortfarande att skörda blad så länge frosten inte tar den. Och det samma gäller för sandsenapen (ej att förväxla med rucola!).


.
Rödbetorna kommer att räcka hela hösten och de får stå kvar i landet fram till dess att de skall ätas upp (jag har ingen bra lagringsplats så de håller sig bättre om de står kvar i landet).



.

Rädisorna satte jag för tre veckor sedan. Blasten växer bra men det blir inte några "rädisknölar". Alltid samma visa - rädisor som sätts i augusti får jag aldrig att växa till sig.




Löken, som är skördad och ligger på tork på altanen, räcker länge än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar