fredag, september 11, 2009

Höstfint!


Nu har jag gjort lite höstfint i den stora krukan vid entrén. I sommar har där vuxit fuchsia och sommarnejlika och de är fortfarande fina så de flyttade jag till altanen. I krukorna på altanen får sommarblommorna växa vidare tills frosten tar dem men just vid entrén är det roligt att förnya sig lite då och då.
För att göra det snabbt och enkelt så har jag planterat en städesgrön växt i krukan och den växer där året runt (jag är hopplös på att komma ihåg namn men det är en jättevanlig växt som brukar säljas nu på hösten och vid jul, på våren får den vita blommor som doftar härligt). Bredvid planterade jag en sommarblomma för ett par år sedan (den med ljusa blad på bilden)och den trivs så bra så den har övervintrat där sedan dess. Den brukar nästan vissna ner helt på vintern men på våren kommer det snabbt nya skott så tidigt på säsongen är det grönt i krukan igen.
.
Med de gröna växterna som bas byter jag sedan ut de övriga efter årstiden. För att de skall vara enkla att ta upp och inte växa ihop med de permanenta växterna, låter jag dem stå kvar i sina krukor. Så på fem minuter får man en ny plantering!


Igelkott från Inreda Ute

En höstaster, en "silvrig" växt och en med riktigt höstfärgade rödlila blad blir de växter som får hälsa besökarna välkomna ett tag framöver. Och min glada igelkott får naturligtvis vara vara kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar