måndag, september 14, 2009

Svenska äpplen!

Finns det några godare äpplen än svenska!

-

Det finns väl inga andra äpplen som luktar och smakar så mycket som svenska äpplen. Äpplen som får växa och mogna i sin egen takt under en lång och ljus sommar och inte hetsas till att mogna för att sedan stoppas i containrar där de gasas för att stoppa mognadsprocessen medan de transporteras över hela jordklotet.

-

Just nu frossar jag i äpplen, för att inte tala om äpplekakor i olika utföranden! Äpplekaka med vaniljsås eller en klick vaniljglass är ett av få "bakverk" som jag aldrig ledsnar på.

Så just nu tar jag min lilla nätkasse och går ut och plockar äpplen var och varannan dag och ställer den på köksbänken eller på TV-bordet så att man alltid har ett äpple inom räckhåll och kan känna doften av dem.


Praktisk nätkasse från Inreda Ute som är perfekt när man skall ut och plocka äpplen. Fylld med äpplen (eller annan frukt) blir den som ett litet stilleben.

2 kommentarer:

  1. Javisst är dom jättegoda. Har själv ett äppleträd med 5 st olika sorter på, ett sk familjeträd. Pressade igår Ingrid Marie äpplen genom juicecentrifugen. Blev jättegott, rätt mycket skum men det var bara att ta bort. Ska ge mig på att göra äpplemos i dagarna.
    Gillar din blogg, mycket fint!

    SvaraRadera
  2. Ohh, ja, det är så gott med äpplen! Har inga äppleträd själv men fick precis en stor kasse med äpplen från en god vän jag hälsade på i förrgår, så nu doftar det i hela köket och som du skriver, det blir äpplemuffins, äpplepajer, äpplekakor på längden o på tvären men man tröttnar inte!
    Vilken härlig korg du säljer i din butik. Så vackert att förvara äpplena i en sådan.En sådan vill jag ha när jag får råd el får önska mig en.Min man ser inte med blida ögon på att jag handlar för mkt inredningsgrejer o dekorationer. Men sånt förstår sig väl inte män på...:-)
    Ha en riktigt fin och avkopplande helg!
    /Kram Karin

    SvaraRadera